My kind of tough.

Jag har menat att skriva om det här ett tag nu, men med föräldrar, tandsprickning och slemhosta har det varit svårt att hitta tid... Men nu kör vi!

Tror jag nämnt förut att Eddie är ett sjalbarn.

Eddie i storken

Det här är något som får väldigt mycket uppmärksamhet där vi bor. Här har man blå eller rosa Maclarens eller hiskeliga Quinny äggliknande vagnar. En unge i sjal är något nytt! Vi har haft folk som dragit ner sjalen för att ta en bättre titt (helt utan hänsyn till att det är knytningen som håller honom uppe!), och får alltid kommentarer. Vilket leder mig till denna händelse, som gör mig varm i hjärtat.

Jag ska nog även tillägga att jag är rädd för teens och tweens, speciellt i grupp. Häromkring är de aggressiva, och vi har fått bilar och fönster pajade förut, så jag brukar hålla tyst och gå förbi så anonymt jag kan. Har man då en (söt) bebis fastknuten på magen, ja då är anonymitetsnivån inte hög...

Det var ett gäng på 8-10 stycken, ett par tjejer, men mest killar. Ålder typ 12-13 år... Så fort de klockade oss började de viska och peka och prata. Jag log lite och gick förbi.

"'Scuse me" hör jag då. Helvete. Vänder mig om, och en av killarna frågar "Hur håller du bebisen uppe?" (Redan en bra start, ingen pik om mössan!). Jag lyfte upp koftan på ryggen och visade hur den korsar under benen på Eddie och sen knyts på ryggen. Då kom det finaste jag hört på länge från den här åldersgruppen...

"Kan killar ha den också?" Cue asgarv från polarna.
"Ursäkta" sa jag.
"Ja, alltså, om jag gifte mig en dag, och så fick min fru ett barn, och jag ville bära bebisen, kan jag det?"

Här dog jag lite av hjärtexplosion.

"Ja, absolut. Eddies pappa bär honom i den här".
"Åh, vad bra. Tack!"

Kunde ha tagit hem ungen och adopterat honom på fläcken.

Och kompisarna då? Eller, "kompisarna". Jorå, de garvade rått, och började ropa "Fan va gay!" åt killen. Just att uttrycka en dröm om en kärnfamilj är ju jävligt gay, eller?

Enligt könsnormerna ska ju killar vara tuffa. Vet ni vad? Det här är My Kind of Tough. Han visste nog mycket väl att de skulle skratta, men frågade ändå. Till och med när de började skratta sa han bara "Shut up" och frågade sin fråga. Och vilken fråga sen! Att en 12-13-åring redan visar att han inte bara tänker på framtida barn, men även visar intresse av att ha dom nära... Fina, fina lilla värsting. Skinhead, träningsoverallsbyxor, fotbollströja, så såg han ut. Uniformen här runtomkring. Ändå var han modig nog att bryta normen på ett väldigt stort vis.

Gånger som dessa känns det värt det att försöka bryta normer.



Kommentarer
sandlådemamman säger:

Ahh, vilken otroligt gullig kille! Jag tror mycket på att många killar skulle vilja vara mer mjuka men så sätter omgivningen stopp, ex kompisar som skrattar åt dem, föräldrar som är rädda för att deras söner ska bli "gay", vad det nu är..

2011-04-09 | 13:32:01
Bloggadress: http://sandlada.blogg.se/
Sofia säger:

Härlig grabb och superfin bild på Eddie!

Nu när mitt troll snart är uppe i 13 kg så önskar jag att vi hade kört mer med sjalen så vi fått in vanan bägge två, men men, sommaren 2010 var alldeles för varm och svettig för sjalbärande och sen rann det ut i sanden.

2011-04-09 | 19:51:20
Bloggadress: http://mysanochmimer.blogspot.com
Rannva säger:

Jag tror precis mina äggstockar skrek på mig att bli gravid, den bilden på Eddie är ju bara så söt så det borde vara olagligt! Plus så inspirarade bilden mig till att slå upp sjalbärande av barn, har alltid hellre velat gå runt med framtida barn på mig istället för i en vagn. Det är inte naturligt att hålla sådant avstånd från sitt barn hela tiden.



Och pojken du skrev om... jag önskar att fler kunde vara så tuffa att de vågar vara mjuka!

2011-04-10 | 19:46:57
Bloggadress: http://crazytiny.blogg.se/
Daeminimon säger:

Ja, jag blir alldeles varm i kroppen fortfarande bara av att tänka på den här incidenten, underbara unge!



Sofia, Storchenwiege är designad för att man ska kunna bära dem upp till treårsäldern (man kan bära på höft eller rygg också), men du kanske har rätt, är ni inte vana blir det kanske konstigt att börja nu... Ko-Di gör en höftsele som funkar upp till 15kg, den skulle kanske funka?



Rannva, han är en bra reklambebis! ;)

2011-04-10 | 23:21:38
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/
Sofia säger:

Ska nog ta och kolla upp! :-)

2011-04-11 | 06:41:43
Bloggadress: http://mysanochmimer.blogspot.com
Lairama säger:

Oj, jag fick tårar i ögonen när jag läste det här inlägget.

Om inte det pojken gjorde var mod och styrka så vet jag inte vad mod och styrka är.

Hoppas hoppas han kan få sina "kompisar" att tänka om en smula bara genom att vara den han är.

2011-06-02 | 09:27:26
Bloggadress: http://lairama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback