Att utvecklas och testa gränser.

Om jag inte var så trött skulle jag vara riktigt fascinerad av vad som händer med Eddie just nu. Förutom det där vid 17-19 veckor, är det här nog det tydligaste utvecklingssprånget han gjort. Kanske blir det så iochmed att det är det sista, enligt The Wonder Weeks? (Vad händer sen då, är han liksom klar efter det här?!)

Så, vad har hänt de senaste veckorna? Förutom att han INTE SOVER, förstås...


Sleeping is for wimps.

Det negativa först... Vredesutbrotten svallar. Han blir extremt frustrerad när saker inte gör som han vill. Igår försökte han lägga den stora koppen i den lilla, och blev så fruktansvärt förbannad när det inte funkade. Precis nu ylade han för att jag satt i vägen så han inte kunde dra ut soffkudden. Vi begick ärkemisstaget att 1. Ta med honom till en leksaksaffär, och 2. Tro att det skulle funka att han fick gå och hålla pappa i handen. Så, om ni var på Toys'r'us i Manchester idag, och såg en liten trollunge med färgglada kläder som låg och vrålade och blåhöll i en nalle större än honom, ja då är chansen stor att det var vårt barn.

Han testar gränser. Ser till att ha vår uppmärksamhet, och kastar maten/besticken/koppen/skålen på golvet. Och igen. Och igen. Och igen. Han klättrar upp i soffan och snor telefoner eller kameror (som numer har flyttat). Han sliter och drar i hunden, som trots sitt underbara tålamod fortfarande är en terrier och en dag kommer markera att det inte är uppskattat. Julgranen har klätts om 3 eller fyra gånger, och ser tufsigare ut för var dag som går.

Han sover som en kratta. vaknar minst varannan natt sedan en vecka tillbaka. Gärna någon gång under vargtimmen då man är som absolut tröttast. Inatt sa jag upp mig. Det hjälpte tyvärr inte ett dugg.

Han klänger på oss (mest mig). Vill inte hälsa på andra människor, inte ens om han träffat dem förr.

Så till det positiva, för ja, det finns positivt också.

Han listar ut nya saker. Efter att ha försökt sätta den stora koppen i den lilla igår, satte han sig idag ner och lade alla 10 i varandra (han har tidigare bara staplat dem som torn). Han slår på och av saker (speciellt sånt som spelar irriterande musik...). Han har kommit på att om man snurrar runt runt så blir man snurrig och det är kul!




Han är nästan löjligt söt när han traskar runt med clownråttan. Den följer numer med var vi än går. Nästa gång vi åker till IKEA ska vi köpa en till, in case of emergency.

Han pratar nästan oavbrutet, gobbledegook och riktiga ord. Det är tydligt att han förstår mer och mer av vad vi säger.

Han hjälper till hemma, idag tog han ur besticken ur diskmaskinen och gav till mig så jag kunde lägga i lådan, och sen stängde han lådorna (Och nej, vi sa inte att han var duktig. Vi tackade för hjälpen!). Han har toalettränat alla gosedjuren.


Den där grejen bredvid har han spelat 600 gånger sedan han fick den igår. Rockin' around the Christmas tree indeed...

Så ja, det kommer bli 6 långa veckor (speciellt nattetid). Men vet ni? Det händer ju så mycket roligt också. Lyssna på mitt skratt där i videon. Såna skratt får vi hela dagarna. Det är ju det som gör det värt det. ♥

Kommentarer
Hannah - OnewayCommunication säger:

Ammagawd vad söt unge! Okey. Min inplanerade babyverkstad för nummer två kvarstår. Det var droppen. kollar videon en gång till

2011-12-21 | 22:48:49
Bloggadress: http://onewaycommunication.co
Tünde Bondesson säger:

Ååååh vad jag känner igen mig! Gnäll, gnäll och mera gnäll åtföljt av ett hysteriskt utbrott som avslutas med att ligga på mattan och gråta... Nej, det sovs inte här heller, eller äts... Happy, happy, joy, joy...

Ville bara säga att jag lider med dig :)

2011-12-22 | 13:04:16
Bloggadress: http://mammabondesson.wordpress.com
Daeminimon säger:

Inatt sov han lite bättre. Vaknade vid 23, så tog in honom till oss. Somnade omedelbums, och sov som en stock till kvart i sju. Kanske är det vägen framåt ett tag igen...

2011-12-22 | 18:12:24
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback