...Och så ett recept igen!

Vissa av mina BLW-recept kan verka lite banala, men jag vill gärna visa hur vissa saker kan kombineras och användas i all oändlighet, så här är ännu ett banalt recept! Korvgryta/stroganoff den här gången!

Receptet räcker till 3-4 barnportioner.

ca 10 cm falukorv (eller samma mängd annan korv)
1 dl Eddies tomatsås
1 morot
50 ml frysta gröna ärtor
50 ml majskorn
Kryddor (paprikakrydda, peppar, timjan etc)
Vatten/potatismjöl
Klick smör

Tärna korven. Skala och tärna moroten. Häll i korv, tomatsås och grönsaker i en kastrull och låt koka upp. Experimentera med vatten/potatismjöl för att få en lagom konsistens till ditt barn. Krydda efter smak (korven vi använder är ganska kryddig, så vi körde bara lite svartpeppar och paprikakrydda). Lägg i en klick smör och puttra tills smöret smält. Koka under tiden ris, gärna klibbigt Jasminris. Servera korvgrytan med ris.

Senaste gångerna jag gjort tomatsåsen har jag använt färska tomater istället för passerade. Jag experimenterar också med olike grönsaker. Den här batchen använde jag morot och palsternacka, tänkte prova med selleri nästa gång. Då smyger man liksom in en extra portion grönisar, riktigt sneaky! Jag försöker att se till att jag alltid har sås i frysen, det är så bra att ha som en go-to-grej om man ska fixa middag snabbt. Så lätt att bara slänga i en näve ärtor och koka lite pasta.

Om någon behöver inspiration så ser vår matsedel för resten av vecka ut så här:

Torsdag: Pasta Bolognese (igen, min köttfärssås är gjord på färska tomater och fullproppad med grönsaker)
Fredag: Wok med fläskkött och serverad med nudlar
Lördag: Vår crap-dag. Vi kör Take-Away. Eddie får rester.
Söndag: Ugnsrostad kyckling, ugnsrostad potatis, ångkokt vitkål, majskolvar och sås.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback