Panais Frites

Eddie ÄLSKAR Pommes Frites. Hemmagjorda, restaurantgjorda, snabbmatiga- spela roll, han älskart!
Eddie älskar också palsternacka. Det var den enda puréen han ens provade under vårt katastrofala försök till puréematning, och det var bland det första han åt när vi gick över till BLW.

Aaaaanyhoo, ikväll kombinerade jag de två. Så här gjorde jag:

Slå på ugnen (200 grader)
Ta en ugnsform och slå i nog olja (jag körde solros- och en skvätt oliv-) för att täcka botten
Skala 2 stora/4 mellanstora palsternackor.
Skär dem till pommes frites-liknande stavar.
Koka dem lätt i ca 5 min
Ta av dem från plattan.
Sätt plåten i den nu varma ugnen.
Häll av vattnet från palsternackorna
"Ruska" palsternackorna lätt i kastrullen
Ta ut plåten från ugnen och lägg palsternackorna i den nu heta oljan (det ska fräsa när du lägger i dem!). Skaka lätt så alla ytor är täckta i olja.
Baka i ugnen tills gyllenbruna och krispiga (vågar inte säga en tid, då vi har varmluftsugn. Gissar på 20-40 min)

Vi åt dem som tillbehör till köttbullar och potatis.

Aptiten verkar komma tillbaka så smått. Han åt iallafall hälften av lunchen (pastan från igår), även om han blandade den med yoghurt och frukt, och han åt det mesta av middagen. Frukost och 2 mellis verkar slinka ner... Kikade i käken förut, och det ser ut som åtminstone en hörntand på g, så det är väl inte så konstigt egentligen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback