Att lyssna på barnets signaler.

Två nätter i rad har Eddie somnat själv, i sin säng. Utan en enda tår. Igår kväll satt jag bredvid sängen i tio minuter och tassade ut när han slutat tjattra och kasta mjukisdjur på mig och låg avslappnad. Ikväll strök jag hans hår ett par gånger, och gick och tog på mig pyjamasen. Han sa "Wah?" när jag gick, men jag svarade "ska bara ta på pyjamasen". När jag var klar var han tyst och lugn, så jag gick ner. 10 minuter senare gick jag upp för att titta till- "Zzz Zzz Zzz".

Så vad är hemligheten? 5mm? SHN? Nej. Vi har helt enkelt lyssnat på hans signaler, och låtit honom styra nattningarna. I tio månader ammade jag honom till sömns. Sedan la maken honom i några veckor. Vi har samsovit i perioder, speciellt när han har haft det jobbigt med tandsprickning och virus. Nu har vi turats om att vyssja till sömns i fåtöljen och sedan flytta över honom, men den senaste veckan har han inte velat, utan spänt sig i en båge, därför provade vi detta. Hade han blivit ledsen hade vi naturligtvis tagit upp honom och provat något annat.

Det finns säkert de som kämpar och har verkliga problem med sömnen, men i de allra allra flesta fall tror jag att om man bara är tålmodig och väntar tills bebisen är redo kommer man att slippa en massa blod, svett och tårar, samt slippa utsätta barnet för en CIO-metod.

Andra signaler vi märkt på sistone är att Eddie tar av sig blöjan i tid och otid (mest otid). Så idag köpte jag en potta! Kommer inte att pusha, utan bara testa att sätta honom på den vid blöjbyten, så länge han är glad. De första resultaten var väl..... Blandade....




(Men kul var det!)

Senare på kvällen satte han sig dock igen med en fot i pottan, och bajsade på kanten! Så vi får väl kalla det en halv succé!

Nu då? Jo, barnet sover ju, maken är på hundkapplöpning med jobbet... Jag har ätit god och nyttig tonfisksallad, vilket jag snart tänker göra ogjort med popcorn och m&m's! Cold Case inspelat på tv, livet är tamejtusan inte s♫ tokigt ibland!

Kommentarer
tankgirrl säger:

Precis min tanke (ang sömnen!) Dottern på 3½ år sover i sin säng som står brevid oss men lägger sig mellan oss mitt i natten. Lillebror på 3½ månad vill sova i sin spjälsäng där han somnar av att vi sitter brevid och rör man honom blir han förbannad :P Båda är utrustade med varsin mjukiskanin och napp, sen är natten kirrad! :)

2011-10-15 | 21:42:25
Bloggadress: http://orafflandemeningslosheter.blogg.se/
Familjen Toad säger:

Heja! (han är ju så söööööööt!)

2011-10-15 | 22:15:57
Bloggadress: http://audhumble.wordpress.com
Daeminimon säger:

tankgirrl: Haha, vad gulligt att de är så olika! Eddie har kvällar då han inte vill att man klappar om han vaknar, andra när han vill komma upp och somna om i famnen i grodställning, vi tar det som det kommer, helt enkelt...

Fam. Toad: Tack, vi har gjort honom alldeles själva! ;)

2011-10-15 | 23:17:09
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/
Sofie - Mamma till två små säger:

Åh vad skönt att man inte är ensam i sina tankar och ideér.. låter så sunt och bra när du skriver..

:)

2011-10-17 | 23:35:54
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Paula säger:

Hamnade på din låg när jag kikade runt om amningslut (tror jag kommer att få ångest men än ammar jag min ett åring). Du skriver vettiga saker och så skönt när man hittar flera som tänker lika med anknytning, ammning och annat. Jag tror att vi hastar oss och försöker göra de små självständiga alldeles för tidigt när istället vi behöver endast att lyssna och reagera på deres behov. Så blir de självständiga när de är väl förbereda på det :) Ha en trevlig höst!

2011-10-18 | 21:00:21
Daeminimon säger:

Sophie- Visst är det skönt när man stöter på likasinnade?!



Paula- välkommen, häng gärna kvar! ;)

2011-10-18 | 22:34:48
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback