Nu räcker det.

Det har blivit en jävla massa leffeinlägg på sistone... Det blir väl så när man jobbar heltid igen...

Här kommer iallafall ett par BLW-vänliga recept, det var ett tag sen!

Fiskpinnar

Jag blev sådär jobbigt påverkad av FL i några dagar (det har gått över igen för den här gången), och då kan man ju absolut inte äta halvfabrikat, så jag gjorde egna firrepinnar. Utan recept. men gott blev det!

1 stor torskfilé, skinnad och benad
vetemjöl (eller dinkel/bovete, beroende på HUR präktig du känner dig....)
1-2 uppvispade ägg
ströbröd, hälften vanligt, hälften fullkorn
paprikakrydda
peppar
(salt)

Skär fisken i pinnstora bitar. Doppa i mjöl, sedan ägg, och till sist ströbröd-och kryddblandningen.

Smörj en plåt med ganska mycket smör. Lägg pinnarna på plåten. Baka i ugn (jag kör allt på 200 grader...) tills fisken är genom lagad. Vänd en gång under tiden (jag klickade på lite extra smör på plåten vid vändningen för att få en fin yta på båda sidorna).

Servera med färskpotatis, vitlöks- och persiljesmör och lätt ångad spenat. Jag gav Eddie en uppskuren med maten, och en att hålla i och tugga på. Succé!

Tonfisksallad

2 burkar tonfisk
1 burk majskorn
1 knippe vårlökar, ca 1 cm stora skivor
1 röd paprika
1 orange paprika
1 gurka
3-4 portioner pastaskruvar
1 förpackning Creme Fraiche.
(salt och peppar)

Tärna grönsakerna fint. Häll av spadet från tonfisken och majsen. Koka pastan och låt svalna. Rör ihop. Servera med avokado.

Det blev asgott (jag gillar inte majonnäs, så använder Creme Fraiche istället, blir så gott och syrligt). Eddie var dock skeptisk. Pasta som inte var varm?! Dock säkert perfekt till ett barn med färre fixa idéer.... :D

Imorgon blir det gaddning, hurra!!!

Kommentarer
Sofie - Mamma till två små säger:

Ska göra egna fiskpinnar på tisdag hade jag tänkt :) ska bli kul och se om det går hem eller inte! :)



Har haft köpe-fiskpinnar en dag och det gillades så får se hur det blir med egna :)

2011-10-09 | 16:29:52
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback