Babyled Weaning-recept

Tänkte att jag skulle vara lite schysst och slänga upp ett par recept på babyled-vänlig mat. Eddie älskar dem, vilket är all kritik jag behöver!

Eddies Tomatsås.

1 gul lök, grovhackad
2 äpplen, typ Golden Delicious, tärnade
1 vitlöksklyfta
1-2 paket passerade tomater (kolla att de är 100% tomater och inget tillsatt salt)
1/2 kruka Basilika, hackad

Fräs lök och vitlök i en gryta. Häll i äppeltärningarna, och sjud tills mjuka. Häll på tomaterna och låt sjuda i 20-30 minuter. Rör om då och då, och häll i basilikahacket 5 min innan det är klart.

Kör såsen i en mixer (just den här såsen gör sig bättre slät). Passar till pasta, potatis, grönsaker, eller som pizza- och köttfärssåsbas!



Eddies fishcakes

1-2 filéer torsk eller liknande fisk, ben och fjäll borttagna
3-4 små potatisar
2-3 morötter
2-3 palsternackor
Hackad persilja
Klick smör
Mjöl att vända i

Koka fisken i mjölk tills genomlagad.
Skala och koka potatis och rotfrukter tills helt mjuka.
Lägg alla ingredienser i en bunke, och mosa grovt tills allt är blandat. Det får gärna finnas lite bitar kvar. Lägg i en ganska generös klick smör, barn behöver lite extra fett. Smaka av med lite vitpeppar, och låt svalna.

Forma den avsvalnade smeten till små kakor (jag fick 14 st). Vänd dem i mjölet. Stek i smält smör tills gyllene på båda sidorna.

Kakorna kan man antingen mosa och ge med sked, eller låta bebisen äta dem själv.



Också gott: Stuva äpplen med skrapet från 1 vaniljstång, och eventuellt 1 kanelstång. Smakar äppelkaka!

Om ni provar något recept, berätta gärna vad ni (och bebisen!) tyckte!

Kommentarer
Sofi säger:

Tack för tips :D Ska absolut prova!



Tipsar tillbaka om hemmagjorda fiskbullar! Jag har inga mängder till nåt recept men sorterar efter störst mängd, jag brukar improvisera.



Fisk, ägg, mjöl, grädde, citronsaft och dill (kanske lite vitpeppar) mixas ihop till en formbar massa. Sen brukar jag forma bollar med två skedar och så ploppar jag ner bollarna i kokande buljong (saltfri dåra). Riktigt smaskigt blir det!

2011-04-15 | 21:37:56
Bloggadress: http://www.sofis.se
Daeminimon säger:

Mmm, låter supergott, ska absolut prova! Tack!

2011-04-16 | 12:45:29
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/
Stina säger:

Verkar gott, det måste jag prova.

2011-04-18 | 16:24:34
Bloggadress: http://kaka-recept.se
Madeleine säger:

Hej!

Jag heter Madeleine och studerar just nu på högskola. Jag skriver för tillfället på en D-uppsats som kommer att handla om bloggares syn vad som är privat vs. offentligt samt. hur man bloggar och varför. Som underlag för uppsatsen kommer jag att genomföra en enkätstudie och undrar därför om du skulle kunna tänka dig att delta i denna. Enkäten kommer att läggas ut på internet och du svarar anonymt. Den kommer gissningsvis ta mellan 5-15 minuter att fylla i. Själva enkätundersökningen kommer att äga rum första veckan i maj.



Jag vore tacksam om du kunde meddela i ett mail om du kan tänka dig att ställa upp. Även om du inte vill vara med skulle det underlätta om du ville meddela detta.



Vänliga hälsningar

Madeleine

2011-04-28 | 19:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback