Julbloggen (ska försöka hålla Leffe-inläggen till ett minimum efter det här)

Nu är vi som sagt hemma igen, efter 5 dagar nere i sydöstra England, hos makens mamma och styvpappa (ja, maken är så gammal att det heter styvpappa och inte bonuspappa!). Jag har tankat lite energi, åtminstone nog att blogga om trippen. Jag körde ner. Avklarade en fyra-timmars resa på 3 timmar och 20 minuter. Så blir det när man inte ens stannar för kisspaus! Jag har för övrigt gjort all bilkörning, eftersom maken inte får köra tills stygnen är borttagna.

Julafton åkte vi och sa hej till makens pappa och hans fru. Hon är en historia för sig själv. Det är få människor jag kan säga att jag inte bara ogillar, men riktigt hatar, men hon är en av dem. Hon har inte bara varit elak mot mig, men sättet hon behandlat maken och hans bröder genom åren är helt oacceptabelt och rent ut sagt ont. Hon är en dålig människa helt enkelt. Vi var där i en timme, längre pallade vi inte. Eddie hittade en fristad....


Jag håller mig här, jag...

Kvällen spenderades hemma hos makens bror och hans sambo och fem barn (inkl ett tvillingpar!), tillsammans med den andra brorsan, hans sambo och dotter, och brödernas mormor- hövdingen av klanen! Eddie listade snabbt ut att hon hade godis i handväskan, och bestämde sig- helt orelaterat, naturligtvis- att hon var hans favoritperson, like, ever.


Gillar henne!

Vi stannade till åtta-tiden nånting, och skjutsade sedan hem mormor, och åkte själva till makens mamma, la Eddie och kollade lite på jul-tv.


Gänget på utekväll...

Somligas uppesittarkväll i väntan på tomten failade rätt rejält


ALLA djuren ska sova i sängen. Musse Pigg är farmors.

Juldagen började med frukost, sedan en mysig juldagspromenad i solskenet, bara vi fyra.


Promenad i selen


Lyckan är total.

Sedan paketöppning, enligt engelsk tradition. (Listar presenterna på slutet, vi körde 4 omgångar paketöppning). Eddie öppnade "bara" fem vid det här tillfället, men även det blev lite överväldigande, så tupplur följde.


PAKEEEEEEEEEEET!!!!!!!!!!


Hitta barnet

Sedan följde traditionell jullunch, med hattar och smällkarameller (riggade i farmors fall, hon fick en armbandsberlock i sin!)


Hatt: på. Mat: NOM!

Eddie gjorde succé med sin outfit, många bilder togs på den...


Älskade, älskade unge.

Blev även en familjebild. Tyvärr var mamman lite risig här, penicillinet gjorde sig till känna...


(Skelögdheten har jag dock ingen ursäkt för)

Terrieristen fick posa lite ute...


Hä hä...

Vår hedning passade på att skända julkrubban...


Vad Händige Manny spelade för roll i Jesu födelse är jag inte helt säker på. Skulle spenderat mer tid i kyrkan...

På kvällen kom makens tre styvsystrar med respetive och barn, samt ena brorsan. Fullt hus. Mer presenter, massa mat och gott. Så här kände vi oss efter det...


Zzzz....

På annandagen hämtade vi återigen mormor, och tog hem henne till makens mamma. Andra brorsan kom med alla fem barnen. Stackarn var jättedålig med halsfluss, så han sov medan vi lekte med barnen. Skitkul tyckte Eddie!

Jag och svärmor satt bara och väntade tills vi kunde skicka hem allihop... Efter att ha vinkat av barnen, och lagt Eddie, bänkade vi oss framför Downton Abbeys julspecial. Jag kan ha råkat nämna nån gång att jag är smått besatt av kostymdrama......

Tisdagen träffade vi makens bästaste bästa vän, som också var best man på vårt bröllop. Han har Marfan Syndrome, och är 2.08 lång, så det är alltid lite av en chock att se honom! han käkade lunch med oss, och sen åkte vi tillsammans (gissa vem som körde...) ut till en annan av deras kompisar och hennes man och barn. De har en son som heter Kurt (naturligtvis efter Cobain), så planer smeds för Pearlvanas framtid. Bland annat testade de turnétransporten...


(För de som just nu inte förstår någonting har Eddie fått sitt namn efter Eddie Vedder, sångaren i Pearl Jam).

Kvällen spenderades med att äta upp resterna av julmaten och kolla på en snyftisfilm.

Igår åkte vi till en djuraffär där terrieristen fick nytt halsband och leksak, och Eddie fick titta på kaniner och marsvin. Sen hem igen, där jag upptäckte att hela Stolthet och Fördom gick på tv, så maken fick underhålla Eddie (jag använde ursäkten att jag faktiskt skulle köra och därför behövde vila) medans jag såg Mr Darcy och Miss Bennett hata varann i 5 1/2 timme för att sedan inse att de älskar varann och gifte sig. Vissa scener är viktigare än andra....


Visar Eddie ett stycke filmhistoria...

Sedan in i bilen och hemåt. Blåsigt och eländigt var det, men hem kom vi!

Idag har jag vågat vägra lämna huset. Vi öppnade de sista presenterna, hittade på kreativa maträtter av det som fanns i kylskåpet och myste järnet.

Så nu är ännu en jul överstökad, och vi kan njuta av några dagars ledighet innan vardagen börjar igen!

Till sist, den tidigare lovade julklappslistan...

Av oss:
Leksaksdammsugare
Te-servis
Vändbar Rödluvan-docka
Händige Manny-verktygslåda


Av andra:

Gungälg
Trätågbana
Instrument-set
Tränalle på hjul som man skjuter framför sig med ett träskaft (bäst hittills, han älskarn!)
Händige Manny-bil som man vrider upp med en skruvmejsel
Händige Manny-skiftnyckel
Duplo-hönshus
Musse Pigg-dvd
Hello Kitty-böcker
Fisher Price-kamera
Cars-böcker
Pekböcker
That's Not My Penguin (bok)
Gittan gömmer bort sig (bok)
Sagobok med cd
P o.P-pyjamas och mjukiskanin
P o.P-väst
Pussel
Polisbil med hund och hundförare
Traktor med flak och djur (dock utan stänga-av-knapp, så den har vi gömt. *elaka föräldrar*)
Mjukisapa
Katten Findus-docka
Onepiece med rymdraketer
Munkjacka med George från Peppa Pig
Musse Pigg-handduk
Vantar


Som ni kan se gick planen att inte ge Eddie så mycket grejer.... Sådär... :D (Ber om ursäkt om jag glömt någon present, det var ju som sagt en del...) Kan inte säga alltför mycket om presenterna, då man aldrig vet vem som läser och för vidare... I överlag tycker jag han fick bra grejer, blandning av pedagogiska saker och plastgrejer som vi vet att han kommer älska (Händige Manny råkar ju vara en favorit). Med ett par undantag var det väl inte heller alltför könsstereotypiskt vilket känns skönt. Viktigast av allt? Han är glad och nöjd. Ibland är det värt att lägga sina principer på hyllan i fem minuter och låta ungen bara njuta!


Listar ut hur man får igång bilen.

Pratandet har gått framåt under helgen. Nu har vi "Grandad", följt av "Grandma". Han säger "NaNAAAAna" till banan. Och roligast av allt? Han säger "Ta-Daa!". Sötdöden på den!

Kommentarer
Sofie - Mamma till två små säger:

Ser ut som att ni haft en fin fin jul!

2011-12-30 | 11:16:05
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback