Babyled Weaning

Jag har ju glömt att uppdatera! Vi har i princip helt gått över till Babyled Weaning nu, I've seen the light... Det är nu något både vi och Eddie trivs med. Vi erbjuder en version av vår mat vid varje måltid, han får äta själv, men jag har också en sked, så att vi vet att han får i sig något! Detta är exempel på vad Eddie äter:

Broccolibuketter
Morotsstavar
Palsternacksstavar

Stavar stora som ditt finger. Ångkoka lätt, så att de är mjuka, men inte överkokta.

Minimajskolvar (de är jätteroliga, kul konsistens, Eddie älskar dom!)

Igen, lätt ångkokta.

Gurkskivor
Paprikaskivor
Päronstavar
Melonstavar
Mangostavar

Kan ätas som de är. Frukten kan vara lite hal så man kan få hjälpa till lite.

Rostat bröd (vi kör hembakt så jag vet vad som är i)

Sötpotatisklyftor, ugnsbakade

Pastaspiraler

Sitt med dem hela tiden ifall de skulle få av en för stor bit. Eddie har aldrig satt i halsen. Ibland låter det som om han gjort det, när han har svalt en stor bit. Hör honom dock andas, så han är bara lite dramatisk! Var försiktig med banan, äpple med skal och hela vindruvor.

En dag kan se ut så här:

Frukost:
En-Två "fingrar" rostad hembakt bröd, med lite osaltat smör
Lite av mammas smoothie (gjord på färska frukter och bär samt naturell yougurt)

Lunch:
Pastaspiraler med tomatsås och riven ost (mosat, inte puré)
1-2 morotsstavar
1-2 palsternacksstavar
1/2 päron, i stavar
Vatten att dricka

Middag:
Köttfärssås med sötpotatismos
1-2 minimajskolvar
1-2 melonstavar
Vatten att dricka

Ammar 6-10 ggr under en 24-timmarsperiod, beroende på humör (Eddies) och om han är inne i en tillväxtperiod.

Det låter som jättemycket mat till en 7-månaders, men kom ihåg att 2/3 hamnar på golvet när de äter själva!

Med babyled kollar man inte stenhårt på vad bebisen äter vid varje måltid. Istället kollar man över en vecka. Kom ihåg att bröstmjölken är huvudfödan tills 9-12 månader (jag ammar, därför utgår jag från amning och inte flaska), maten nu är ju för att upptäcka smaker och konsistenser, man behöver inte oroa sig för att de inte äter "nog".

Kan även varmt rekommendera en Doidy-cup. Den ser ut så här:


Eftersom den lutar så ser man vätskan direkt, behöver inte vända den uppochner. Uppmuntrar bebisen att dricka utan napp/pip. Jag håller lätt i basen, Eddie håller i handtagen. Han börjar bli ganska duktig på det nu, även om vi spiller lite!

Vad gäller bestick börjar han också bli väldigt bra, koordinationen utvecklas verkligen:


Kan själv.

Skålen och besticken kommer från Toys'r'Us, har sugkoppar under så de inte åker i golvet. Finns i blått och rosa (men naturligtvis...).

Babyled passar inte alla. Oss funkar det bra för. Fråga gärna om det är något ni undrar över, så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Kommentarer
Jane säger:

Svar: Ja han minns förmodligen ingenting av händelsen numera. Det är ju förmodligen mycket jobbigare för oss, nu när man bearbetar händelsen som mest. Men så länge Benjamin mår bra så ska jag försöka slappna av, hehe :-) Tack, och kram tillbaks :-)

2011-03-05 | 22:40:15
Bloggadress: http://www.janejohansson.se
Jane säger:

Svar: Tack! Det värmer verkligen ska du veta :-)

Fantastiskt matset med sugproppar ni har förresten - ett sådant måste jag bara ha till Benjamin :-D

2011-03-06 | 00:06:46
Bloggadress: http://www.janejohansson.se
Bella säger:

Hittade dig när jag googlade baby led weaning - tror min spanske kille har vant vår son Dani vid detta sätt att äta utan vetskap att det hette nått - jag var lite orolig att han inte vill äta äta pure med bitar men detta går ju lika bra!



Undrade vad man kan fortsätta ge och hittade massor av tips - Tack!



Kollar runt lite...

2011-11-30 | 13:16:22
Bloggadress: http://backstageimodebranschen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback