16 månader.

Imorgon blir Eddie 16 månader. Jajjemen. 16 hela månader. Nästan ettochetthalvt! :) Så jag tänkte köra ett sånt där "det här kan min unge"-inlägg... Here goes!

Mat

BLW going strong! Eddie äter, eller åtminstone smakar på, det mesta. Ikväll promenerade han runt med ett vitkålsblad som han tuggade på och sedan lämnade små bitar runt huset för terrieristen att seek and destroy! Under tandsprickningsperioder blir han kinkigare (hemma, på dagis äter han allt typ jämt!) och kan äta som en kratta i några dagar, men det är inget vi oroar oss över, två dagar senare sätter han i sig ett helt mål igen! Yoghurt går dessutom alltid ner, så vi kan köra på det om han kinkar. Han vill fortfarande ha en mugg mjölk innan sängdags. Äter absolut allt själv numer.


Favoritmat:

  • Spaghetti Bolognese
  • Kyckling med ungsrostad potatis
  • Pommes frites *skäms*
  • Malt Loaf (googla, så jäääääla gott!!!)
  • Wok


Gillar inte:

  • Äpple
  • Helt nötkött/lamm

 

Sömn

Lite upp och ner fortfarande. Tandsprickning är en stor bov här också. Efter Sverige ville han gärna sova med oss (vilket han naturligtvis fick), men nu sover han gott igen i sin säng. Just sövandet krånglar lite, pappa har fått lägga den här veckan, när jag försöker sitter han bara och slänger leksaker på mig! Imorse sov han dock till 7, vilket alltid hamnar på pluslistan!

 

Prat

Här kommer orden i massor! Naturligtvis är det mesta fortfarande gallimattias, men det blir fler och fler igenkännbara ord.

  • Alla djur heter Rocky. Ibland doggy.
  • Jag är Mamma. Pappa är Daddy. Det har han räknat ut själv!
  • Vatten
  • Vill han ha något pekar han och säger Billah-Billah-Billah, MiMiMi eller Eddie.
  • Hejje/Hiya
  • Bye
  • Yeah
  • Nah
  • Uh-Oh
  • Tut tut (När vi kommer hem ropar han tut tut, och så går han direkt till sin Bobbycar!)

 

Motoriken

Har börjat springa. Älskar att bli jagad. Tar på sig tröjor. Sträcker ut armarna för koftor och jackor. Sätter strumpor på foten, men kan inte dra på dem. Sätter byxor på huvudet... tar på och av (mest av) mössor. Har ett jättefint pincettgrepp. Dricker upp riktiga koppar och glas. Visar just nu viss preferens för högerhanden. Kan köra sin Bobbycar framåt och bakåt. Klättrar upp i soffan. Klättrar upp för trappan. Går nerför trappan, håller oss i en hand och ledstången i den andra. Vi har sett honom stapla 3 burkar på varandra, på dagis lyckades han visst med 5!!!

 

Förståelsen

Sätter sig på golvet och sträcker fram fötterna om man tar fram skor eller mockasiner. Springer iväg och skrattar om man tar fram ny blöja och tvättlappar. Lyfter på benen för att hjälpa att ta av eller på kläder. Fattar att vissa leksaker gör vissa saker om man trycker på en viss knapp. Och gör det. Igen. Och igen. Och igen. Kan hämta något om man ber honom (om det är något han känner igen och det finns i samma rum). Vänder sig mot dörren och säger Hej om någon kommer in. Sätter termometern i örat. Tar telefonen till örat och säger hej. Håller inhalatorn över näsan och munnen och tar djupa, skrattande andetag. Sätter sig med en fot i pottan och säger Tsssssss. Har dock aldrig kissat på pottan. Kissade en liten skvätt i toaletten dock. Försöker klättra i badkaret så fort man slår på kranen. Kommer till mamma för kramar när han känner sig osäker. Får världens vredesutbrott när det inte går som han vill. Ger slängkyssar... <3

 

Lek

Börjar visa stort intresse för leksaker. Blir som besatt av vissa (typ brädan som man bankar i pinnar i, och clownråttan). Älskar allt som har hjul- bilar, vagn, Bobbycar, Brio-hunden. Börjar gilla saker som spelar musik (Dammit!). Gillar Pippi-dockan. Visar tydlig preferens för Handy Manny och Mickey Mouse Clubhouse. ÄLSKAR The Gruffalo-boken, sitter och lyssnar på hela sagan.

 

Jag vet inte hur det här passar in med vad de "ska" göra, men för mig verkar det som han är snabbare med motoriken än med språket, vilket vi iochförsig väntade oss då han är tvåspråkig. vet inte heller hur han är jämfört med andra i samma ålder, men för oss är han naturligtvis världens smartaste!

 

Japp, det är min bh. Han hämtade den och hängde den runt halsen själv...!


Kommentarer
Familjen Toad säger:

... och världens sötaste!

2011-12-06 | 23:24:50
Bloggadress: http://audhumble.se
Helena säger:

Åh, visst är det kul att se allt som händer! Det går så otroligt fort bara... Jag måste ta mig i kragen och skriva ner allt Thea kan nu, för man glömmer sen.



Har varit en dålig bloggmamma ett tag, men det har sina små skäl, framför allt att vi hade inbrott för några veckor sedan så jag blev av med datorn. Kan säga att man kom av sig lite då... Men nu har jag äntligen lyckats uppdatera i alla fall :-)

2011-12-08 | 14:55:58
Bloggadress: http://sotnosbekannelser.blogspot.com
Helena säger:

Ja, allt är bra med oss, men det var inte särskilt kul med inbrott... :-( Självklart fanns det en massa bilder och filmer på Thea på datorn som försvann, men som tur var hade jag framkallat en hel hög för inte så länge sedan. Och jag har inga smycken kvar förutom de jag hade på mig. Så nu uppmanar jag alla att vara noga med backup och att fota sina värdesaker! :-)

2011-12-09 | 08:59:15
Bloggadress: http://sotnosbekannelser.blogspot.com
Sofie - Mamma till två små säger:

Så kul att läsa sådana månadsdagar! vad som händer i andra barns liv... Helt missat att vår lilla Anna blev 13 månader häromdagen.. Känner att man glömmer av lite att skriva ner och minnas... Får bli bättre på det..

2011-12-09 | 22:37:24
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Foto, design, vardag - 16 år och mamma säger:

Så söt han är!



Förresten, du skulle inte vara intresserad av en ny, personlig och avancerad bloggdesign? Just nu tar jag endast 50-100kr för en hel bloggdesign helt efter dina önskemål. Pengarna går dessutom till sonens sparkonto.

2011-12-10 | 22:58:12
Bloggadress: http://justababy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback