Söndagmiddag, BLW-style

Idag fixade jag en middag som hela familjen kan äta utan modifikation för bebis. En god, riktig söndagmiddag, som dessutom är BLW-vänlig! Och eftersom jag också är BLW-vänlig så delar jag med mig av det goda!

Jag gjorde ugnsstekta kycklinglår (lägg på en djup plåt, krydda efter smak, jag körde svartpeppar, lite lite salt och färdigblandad kycklingkrydda. Kör i 200 grader i 40-45 min, tills köttet är helt genomstekt), rostade babymorötter och babypalsternackor (tvätta, skala om det behövs, skär så allt är i samma storlek, lägg i en ugnsform, peppra, ringla olivolja över. Rosta i 200 grader, 30-40 min beroende på storlek), och rostad vitlökspotatis (skala och halvera potatis. Koka i 15-20 min. Slå av vattnet och ruska så potatisarna blir "fluffiga". Lägg i en ugnsform. Sätt i i ugnen i 5 min. Ta ut, rör i en ordentlig klick vitlöks- och persiljesmör. Sätt tillbaka i ugnen i ytterligare 30-40 min, rör om halvvägs). När kycklingen var klar gjorde jag också världens enklaste sås: Låt stekskyn rinna av tillbaka ner på plåten, lägg kycklingen åt sidan. Blanda 1-2 msk steksky med 2-3 msk majs- eller potatismjöl. Sätt plåten direkt på spisen. Slå på kokande vatten, och sätt på spisen. Tillsätt lite kycklingfond, och ev lite soja. Vispa runt så alla små kycklingbitar löses upp från plåten. Slå långsamt i mjölblandningen under omrörning. Låt koka tills såsen är lagom tjock. Släng i en liten klick smör som får smälta, och krydda efter smak.

Allt detta tillsammans= GOTT!

Vi avslutade sedan med världens enklaste och godaste efterätt: Eton Mess.

Skölj och snoppa en liter jordgubbar. Skär dem i lagom stora bitar. Lägg i en skål (strö över 1 tsk vaniljsocker om du vill, inget måste).
Tillsätt 1 tsk vaniljsocker eller vaniljessens till 3 dl vispgrädde. Vispa hårt (typ tårtfyllningshårt). Rör ner jordgubbarna i grädden (Detta kan göras lång i förväg). Krossa ca 10 maränger ganska slarvigt, så bitarna varierar i storlek.
När det är dags för servering, varva maräng, jordgubbsgrädde och vaniljglass i individuella skålar. Nomma upp varenda liten smula! Vill man inte ge bebis/barn sött kan man ge bara jordgubbsgrädde utan att hen märker att det är något annorlunda!

Seså, iväg och laga mat med er!

Kommentarer
Signecharlotta säger:

Åh! Det här lät så gott att jag vill springa till köket och börja laga mat nu direkt! Jag måste spara det här inlägget på nåt smart ställe!

2012-04-09 | 22:38:32
Daeminimon säger:

Bloglovin, kanske? :)

2012-04-09 | 22:39:16
Bloggadress: http://mammaiengland.blogg.se/
Sofie - Mamma till två små säger:

Så hungrig jag blev nu när jag sitter här med en sleden fläskpannkaka som båda barnen spotta åt.. haha. :)

2012-04-10 | 11:21:02
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Familjen Toad säger:

Du är taggad: http://audhumble.se/2012/04/11/11-question-tag/

2012-04-11 | 08:57:07
Bloggadress: http://audhumble.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback