Tack internet.

Idag har vi ätit gott tack vare teh interwebz. Först fick jag tips på Familjeliv om världens mummigaste gratäng på tomat och aubergine (recepten på slutet). Den åt vi med en fin rib-eye steak. Jag är inte på något vis ett LCHF-fan, men något annat tillbehör än steksky behövdes verkligen inte!


Vackert dekorerat med brödrost och en diskhandduk. Kan ni se att jag inte är en matbloggare?!

Eddie fick samma gratäng, fast med fiskpinnar (han gillar inte helt nötkött). Så här reagerade han:








Ta-daa! All gone!

Förutom att det är lite salt i från auberginen (man saltar för att dra ut vätskan) så är den (som synes ovan) definitivt BLW-vänlig!

Sen hade jag ju gjort mitt dagliga besök hos Ketchupmamman och hittat det här inlägget, och blev ju naturligtvis tvungen att göra en sån också....


Nej, tallriken är inte snitsigt dekorerad. Såsen rann över.

Shit vad god den var!


Dör. På riktigt.

Och ja, Eddie fick också smaka lite. Han är i den åldern nu att han märker direkt om vi har något annat än honom. Han hade dock satt i sig en hel portion mat, plus att jag gav honom yoghurt först. Han fick en liten liten bit kaka, med mest vispgrädde.


Nom nom nom

Han åt typ hälften, sen var han proppis!

Den här åt dock upp allt.


Kollar om Eddie lämnar något...

Och jag?


*Burp*

Nu vet jag väl inte om jag skulle säga att chokladfudgetårta är BLW-vänligt, men Eddie gav den Mycket Väl Godkänt- Eller NOM NOM, som vi kallar det här hemma.

Så, recepten då:

Tomat- och auberginegratäng

5 tomater
2 auberginer
2 vitlöksklyftor
250 ml grädde
lite smör
riven ost
Svartpeppar

Skiva auberginerna i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg dem på en tallrik med hushållspapper, och strö havssalt över dem. Låt dra i en halvtimme för att dränera dem.

Torka av saltet. Lägg hälften i en ugnsfast form. Lägg hälften av tomaterna (skivade) ovanpå. Sprid ut en pressad vitlöksklyfta över. Upprepa. Peppra (behövs inget mer salt, det finns kvar från vattenutdragningen) Häll över grädden, klicka på lite smör, och täck med riven ost. Grädda i 175-200 grader, 45-60 min.

Chokladfudgetårtan kom härifrån. Jag strödde små små nonstop över, ketchupmamman hade en marsipanros. Serverades med vispad grädde med lite vaniljessens.

Vad åt ni till söndagsmiddag?

Kommentarer
jessica säger:

gott gott gott

2012-01-22 | 19:34:37
Bloggadress: http://www.nattstad.se/pez
Sofie - Mamma till två små säger:

Men gud så god den kakan såg ut! blev inte alls sugen nu ju.. haha..

2012-01-23 | 21:34:27
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Icka säger:

Vi åt Shepherds pie, fast med rotfruktsmos!



Mycket gott, barnen älskade den. Speciellt den lilla faktiskt.



Kakan såg fantastisk ut! Tyvärr ska/vill jag inte äta sånt just nu....

2012-01-23 | 23:12:10
Bloggadress: http://blogg.olicka.se
Karin säger:

Testade gratängen, supergod!

2012-01-24 | 22:05:44
Bloggadress: http://www.medbebisibagis.wordpress.com
Pernilla säger:

Vi ska absolut terra gratängen! Både jag och sambon började dreggla av bilden!

Förlåt min puckade fråga, men jag kan inte komma på vad rib-eye steak är för nåt...??

2012-01-26 | 21:45:05
Bloggadress: http://wap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback