Jo, vet du vad? Ibland dömer jag faktiskt.

"Man ska inte döma hur andra gör" "Alla gör det de tror är bäst"

Jojo.

Alltså, jag försöker att inte tycka så mycket om de som väljer att göra saker annorlunda än mig sj lv, men vissa saker blir jag bara så fly förbannad på.

Är med i ett par grupper på Facebook. De handlar egentligen om amning, men ofta dyker andra frågor om barnuppfostran upp, och jag blir riktigt jävla mörkrädd.

1. En mamma frågar om råd, då hennes 13-månaders (som faktiskt KAN 3-4 ord...) kommunicerar genom att vråla. Rådet som får flest "likes"? Ge henom time out. Skaffa en lekhage, och där får hen sitta om hen väljer att vråla istället för att be snällt, för ett "så stort" barn vet minsann bättre. Flera föreslår också ett lätt örfil- inte så att det gör ont, utan för att få barnets uppmärksamhet... Jag kunde naturligtvis inte hålla tyst, utan sa att jag tyckte det var ledsamt att se att så många förespråkar att ge ett barn time out för vad som är fullkomligt normalt beteende för den åldern. Genast får jag till svar att jag "dömer", och att alla minsann gör sitt bästa och man är inte sämre mamma för att man time outar/slår sin 13-månaders (ehm, jo, det är man faktiskt!).

2. Dagen efter frågar en annan mamma om råd hur hon ska hantera sin 3-åring som går igenom en stormig ("trotsig"?) period. Ett av förslagen? "Lägg henom på mage över dina lår, och ge ett par ordentliga smällar på stjärten". Say What?! o.O

Vet ni vad? Ibland dömer jag helt utan att skämmas. Tycker du att det är okej att slå barn-i synnerhet när det gäller helt jävla normalt beteende!- då är du fan dum i huvudet.

Kommentarer
Sofie - Mamma till två små säger:

Du har helt rätt! Du är helt rätt på det.

Jag är sån hönsmamma(ja det sägs så) som försöker lyssna på mina barn och med hjälp av handrörelser och ord försöker vi förstå varandra, Visst vi blir frusrerade alla tre ibland men vi försöker. Går det inte tar vi en paus och sen på det igen ;)

2012-06-05 | 22:29:13
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/
Ida säger:

Blir rädd på riktigt! Jag dömer också, utan att skämmas..

2012-06-05 | 22:30:37
Mama Bear säger:

Fy fan. Stackars barn!

2012-06-05 | 23:01:09
Bloggadress: http://yourmamabear.wordpress.com/
Helena säger:

Herregud, vissa förtjänar faktiskt att dömas! Att man har mage att komma med sådana råd, jag vet inte om jag blir mest arg eller ledsen... Nu vet jag ju inte om det är en svensk eller engelsk grupp, men man har väl en lite annan syn på det här med att slå sina barn i England. Jag är lite osäker på hur lagstiftningen ser ut där, men med tanke på att barnaga är förbjudet här sedan många år, hoppas jag verkligen att vi har kommit längre än att någon får rådet att ge barn smisk. Jag säger som Bamse "Ingen har blivit snäll av lite stryk".

2012-06-07 | 09:41:09
Bloggadress: http://sotnosbekannelser.blogspot.com
Pernilla säger:

Men jösses...

Du överdriver verkligen inte. Barn trotsar och barn testar.

och ja... jag dömer i hemlighet även mina vänner när jag ibland undrar var vissa påhitt kommer ifrån. Fast det är ju deras problem, men inget JAG skulle göra. De dömer säkert mig också, men ingen av oss tar en time-out eller daskas. Absolut inte.

2012-06-08 | 10:17:40
Bloggadress: http://wap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback