Arma människa...

Idag på amningsgruppen fick vi besök av en hälsoutvecklingsarbetare (Health Development Worker). Vår Infant Feeding Worker var sjuk, så den här stackarn agerade stand in. Hon kom med famnen full av juice och frukt. Hon tjatade berättade hur mycket tillsatt socker det var i juicen, och delade ut små kort som informerar vad som motsvarar "mycket" och "lite" tillsatt socker, fett, salt osv. Under tiden satt åtta amningstörstiga mammor och kolkade i oss den syndiga juicen, och ratade frukten till förmån av en morotskaka någon hade tagit med. Jojo, nog utvecklades vår hälsa. Inte nödvändigtvis till det bättre, men det var det ju ingen som sa något om!

Efter gruppen hade det blivit sjukt kallt igen. Eddie hade som tur var vantar och mössa:

(HEJ JAG ÄR EN POJKE!!!!!)

Själv hade jag bara en kofta, då det var varmt när vi gick dit (och jag hade ju mitt lilla element på magen), så det blev en rask promenad hem!

Lyckades få ett långt bad ikväll utan att någon vaknade och krävde uppmärksamhet. Igår fick Rob gå och vagga, medans jag sjönk ner lite djupare och låtsades vara avslappnad. Sen såg jag alla benhår som låg och flöt (kom äntligen ihåg att köpa rakhyvlar), så det gick inte ens att låtsas längre...

Vi har ju börjat lägga Eddie vid 19-19.30 nu, istället för 22-22.30 när vi lägger oss. Mina bröst ställer sig fullständigt oförstående till detta koncept. När vi lägger oss ser jag ut som Dolly Parton (men rör man vid dem börjar de genast läcka). Har hamnat i en ond cirkel där jag pumpar vid 21.30-22, vilket givetvis inte gör saken bättre (igår blev det 250ml...). Så ikväll kör jag tough love. Ingen pumpning innan läggdags. Jag hoppas innerligt att detta INTE är kvällen då Eddie sover hela vägen till klockan 04. Ge det en vecka, sen får han sova så länge han vill, men INTE inatt!

Tänkte vara lite snäll och dela med mig av två recept. Det första är min dagliga smoothie (håller magen i ordning!):

1 banan

ca 100 ml frysta bär (tina lite lätt i micron, med inte helt)

50-100 ml färskpressad juice (gärna äpple eller äpple och mango)

ca 100 ml naturell, osötad yoghurt

1 matsked linfrön

Häll alltihop i en mixer och mixa tills jämnt (och fröna är krossade)


Det andra är en laxlåda som min pappa gjorde hemma hos farmor. Den är superlätt och jättegod:

2 laxfiléer

2 stora eller 4 små potatisar

1 stor purjolök

50 gram smör

salt och peppar

Skala potatisen och dela i 2 eller 4 delar, beroende på storlek. Koka tills mjuka. Värm ugnen till 200°C. Dela varje filé i 4 bitar. Strimla purjolöken. Lägg lax och potatis i en ugnsform, strö över purjolöken och klicka små kuber smör över. Salta och peppra. Baka i ugnen tills laxen är genomlagad, och potatisen gyllene. Ös med smöret lite då och då.


Efter alla dessa nyttigheter känner jag nu att jag behöver popcorn och ANTM. Vi säger så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback