Sekundärstolt

Jag vet inte om jag nämnt att jag under hela högstadiet och gymnasiet jobbade extra på ICA? Först packade jag varor, och när jag fyllde 15 började jag i kassan. Lärde mig otroligt mycket, speciellt om kundservice. En "yrkesskada" är dock att jag fortfarande känner en slags gemenskap med kassapersonal. Är de otrevliga/dåliga på sitt jobb skäms jag å deras vägnar, men är de bra så känner jag mig stolt som om de vore en nutida kollega! Ikväll var det ett sekundärstolthetstillfälle.

Köpte blöjor på Aldi (billigast och BÄST!). Kvinnan bakom mig i kön hade satt hela korgen på bandet. Kassören (en finnig kille i 16-17-årsåldern, tyvärr inte en kategori som brukar vara kända för sina public service-förmågor...) bad henne ta ut varorna ur korgen och sätta korgen i högen vid början av bandet. Hon snäste "Ja, snart". H#on tog sen av varorna, men lämnade korgen på bandet. Kassören bad henne igen att sätta tillbaka korgen. "Nä, jag ska packa i varorna igen när jag betalat så jag slipper ta en kasse". Kassören förklarade att de inte tillåter att man tar med korgar eftersom de hamnar lite varstans. Tanten blev skitsur och började tjafsa (ORKA! På en fredagkväll!). Då slår han till med det bästa jag hört på länge: "Vi har blivit tillsagda att vi inte får göra några som helst undantag, oavsett hur trevliga folk är!", och ett bländande leende.

Jag hade fasen kunnat krama honom.

(LadyWeaver- om du läser de äldsta inläggen i BLW-kategorin så får du en idé hur vi trillade in på BLW!)

Kommentarer
Theresa säger:

Klockren kommentar av den killen! :-)

2012-04-21 | 22:53:25
Bloggadress: http://mammat.blogg.se/
Meo säger:

Måste kika in och säga , vilken rolig ( och ovanlig) söt header:)

2012-04-22 | 01:11:50
Helena säger:

All heder åt honom! Jag har också jobbat i kassan ett antal år när jag pluggade, så jag har lite samma yrkesskada som du (förutom att jag är väldigt noga med att lägga streckkoder åt rätt håll...). Så svårt är det ju oftast inte att vara trevlig mot kunderna.



Jag minns dock särskilt ett tillfälle då jag inte riktigt fixade att vara trevlig. Tänk dig följande: Stormarknad veckan före jul. Ett par med full kundvagn lassar upp sina grejer med allt ömtåligt (bröd, ägg osv) först. Kassörskan (yours truly) får nogsamt lägga det ömtåliga åt sidan för att kunna få fram övriga varor. När den kunden är klar får man starta bandet en halv sekund åt gången för att göra lite plats åt nästa kunds överfulla vagn, men då hojtas det högljutt om att stoppa bandet. När de sedan väl är klara kläcker de ur sig "Nu kan du köra, tut-tut!" Då har man inga soliga leenden kvar, liksom ;-)

2012-04-23 | 13:55:48
Bloggadress: http://sotnosbekannelser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback