Det här med bilbarnstolen

Nu har jag fått ett par kommentarer om vår framåtvända bilbarnstol, så jag tänkte sammanfatta i ett eget inlägg.

Ja, Eddie sitter framåtvänd, har gjort sedan 9-10 månader. Det är helt normalt i England, de sitter bakåt i babyskyddet, sedan framåt.

Här är våra anledningar.

Först och främst, det är svårt att få tag på bakåtvända stolar. Antingen får man köpa med sig från Sverige, eller så får man beställa från de få websidor som säljer dom här. So far, so minimal ansträngning. MEN.

Vi har alltså världens sämsta bil vad gäller just bilbarnstolar. Det finns cirka 1 stol som passar (och det var fan med nöd och näppe!). En snabb googling säger att dels är bältet i baksätet kortare än genomsnittet, plus att grejen man klickar i bältet i inte är positionerad som i andra bilar. Minns jag rätt är den högre än i de flesta bilar. Detta gör att det är svårt att få in en bilstol. Iso-fix funkar inte.

Det här visste vi såklart inte när vi köpte bilen, 2008, när Eddie inte ens var påtänkt. Jag menar, vem tänker på en sån grej när de köper en bil om man inte ens har barn?

Är jag glad över detta? Nej, inte särskilt. MEN:

Jag är trygg i vetskapen att stolen vi har är en av de bästa och säkraste stolarna som finns att köpa här. Den har en recliner, så Eddie sitter lite halvliggande, vilket ger lite extra skydd. Medans han är en liten fjant har vi dessutom en extra insats som ger stöd runt huvudet och nacken.

Jag VET att bakåtvänt är säkrare och bättre, men jag tänker inte anamma Familjelivsuppfattningen om att framåtvänt är livsfarligt. Jag har ingen exakt statistik, men man hör väldigt väldigt sällan (tack och lov) om småbarn som skadas illa eller dör i trafiken här i England. Jag tror faktiskt att om det visade sig vara så farligt och riskabelt så skulle affärerna börja sälja bakåtvänt som standard även här.


Insatsen


Halvligger


Ser nackvärre ut än vad den är pga sovställning. Oftast somnar han bakåtlutad.

Kommentarer
Bella säger:

Tycker du ska vara lugn. I Spanien åker man precis som i England och där är statistiken tvärtemot den svenska. Därav lagen.

Krya på dig!

2012-02-16 | 16:31:53
Bloggadress: http://backstageimodebranschen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback