Amma annans barn?

Hamnar i ännu en gräsligt tråd på FL, om att amma en annans barn. Intressant det där.

Min högst personliga åsikt? Jag kan mycket väl tänka mig att om jag hade en nära vän som också ammar, att vi kom överens om att om det krisar hjälper vi varann. Jag kan också tänka mig att använda mig av Human Milk 4 Human Babies om det skulle krisa (även om jag förmodligen inte får donera själv eftersom jag fick en blodtransfusion när Eddie föddes...). Jag gillar WHOs rekommendationer:

1. Bröstmjölk från mammas bröst
2. Pumpad bröstmjölk ur kopp/flaska
3. Donerad bröstmjölk ur kopp/flaska
4. Ersättning

Mina tankar följer den banan lite. Däremot: Jag skulle varken amma någon annans bebis, eller vilja att någon ammade min, utan att det finns en överenskommelse. Amning ÄR något väldigt speciellt (iallafall var det så för mig!), och jag skulle känna mig obekväm om vem som helst tog mitt barn och ammade utan att jag visste om det eller gett min tillåtelse (såvida jag inte hamnat på sjukhus eller var jättesjuk- det finns liksom alltid undantagsfall).

Hur känner ni? Skulle ni kunna amma en annans bebis? Skulle ni kunna tänka er att en vän/släkting ammade ditt barn om det behövdes? Om inte, varför inte?

Kommentarer
Linda säger:

Jag är inne på ditt spår där, om det är någon nära vän/släkting, och vi har en överenskommelse, då skulle det kunna vara ok. Men inte annars. Nej tack.

Sen som sagt, är man dödssjuk eller närapå, men då kommer det inte vara någon som ammar bebis, då är det väl mer fråga om donerad mjölk vilket av någon anledning känns bättre. Av någon anledning känns det mer ok att ev framtida bebis får mat ur flaska ( om vi tänker scenariot att jag är supersjuk och bebis måste ha mat) så skulle jag känna mig mer bekväm med att någon (pappan) ger bebis ur flaska än att en främmande människa ammar min bebis.

2012-05-07 | 21:55:07
Linda säger:

Jag är inne på ditt spår där, om det är någon nära vän/släkting, och vi har en överenskommelse, då skulle det kunna vara ok. Men inte annars. Nej tack.

Sen som sagt, är man dödssjuk eller närapå, men då kommer det inte vara någon som ammar bebis, då är det väl mer fråga om donerad mjölk vilket av någon anledning känns bättre. Av någon anledning känns det mer ok att ev framtida bebis får mat ur flaska ( om vi tänker scenariot att jag är supersjuk och bebis måste ha mat) så skulle jag känna mig mer bekväm med att någon (pappan) ger bebis ur flaska än att en främmande människa ammar min bebis.

2012-05-07 | 21:55:21
Moa säger:

Har följt din blogg ett tag och vill tacka dig för fin läsning och många bra BLW tips :)



Jag skulle kunna tänka mig att amma en annans bebis om det var ok såklart, om man hade en överenskommelse som sagt. Jag är också lite inne på WHO's turordning.



Jag skulle också kunna låta en annan mamma amma mitt barn, om jag inte kunde och vi hade kommit överens om det. Kanske helst urpumpad bröstmjölk i flaska men eftersom min dotter nästan aldrig tagit flaska så kanske hon inte skulle gjort det om jag inte fanns till hands heller... Då skulle jag absolut vilja att hon blev ammad av en annan än inte fick i sig något alls.

2012-05-07 | 22:52:08
Bloggadress: http://loveleahiwaga.blogspot.com
Signecharlotta säger:

Som föregående talare så skulle jag kunna tänka mig det vid överenskommelse. Jag skulle inte amma någon annans barn, och skulle inte vilja att någon ammade mitt, om det verkligen inte var nödvändigt. Det känns även lättare att amma någon annans barn, än att låta någon amma mitt..

2012-05-07 | 23:27:52
Simona säger:

Jag skulle nog inte känna mig bekväm med att amma någon annans barn. Men skulle göra det om det var absolut, absolut kris. Inte heller att nån ammade mitt barn, kan nog inte förklara så bra varför men känns nog lite för intimt. Men gärna på flaska, på vi va överens om det. Jag som inte kunde amma mitt barn längre en 1 ½ månad pga för lite näring skulle mer än gärna tagit riktig bröstmjölk från någon annan (urpumpad) hellre en ersättning. Vilket är det ända jag vet som finns i stället för bröstmjölk i sverige. Kändes jätte jobbigt att inte kunna amma med allt bra som finns i b-mjölk.

2012-05-08 | 19:47:23
Bloggadress: http://livetsgoda2.blogspot.com
Sofie - Mamma till två små säger:

Lite inne på det du skriver.

Är man överens och det är absoluta nödfall så hade jag nog kunnat låta någon väldigt nära amma mitt barn men vet inte om jag klarat att amma någon annans..

Jätte svår fråga.

2012-05-08 | 23:01:21
Bloggadress: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback